Tugas dan Tanggungjawab Pengetua/Guru Besar
Pengetua
/Guru Besar merupakan pemegang akauntabiliti dalam pelaksanaan dan pengurusan
SPBT peringkat sekolah. Pengetua/Guru Besar merupakan pelaksana dasar-dasar
yang berkaitan dengan SPBT di sekolah. Pemahaman dan penghayatan tentang dasar
serta pengurusan SPBT di sekolah harus dipertingkat demi memastikan pelaksanaan
dan pengurusan SPBT di sekolah menepati tujuan program SPBT.
Pengurusan SPBT di sekolah perlu
diberi keutamaan kerana program ini bertujuan membekalkan buku teks untuk
murid. Pengetua/Guru Besar hendaklah menimbulkan kesedaran dan rasa
tanggungjawab terhadap pelaksanaan dan pengurusan SPBT kepada semua guru,
murid, ibu bapa atau penjaga, dan staf sokongan sekolah.
Dalam melaksanakan dan menguruskan
SPBT di sekolah , Pengetua/Guru Besar mempunyai tugas dan tanggungjawab seperti
berikut :
(i) Mengadakan semua kemudahan yang
diperlukan dalam pelaksanaan dan pengurusan SPBT di sekolah seperti Bilik
Operasi SPBT Sekolah, bantuan perkeranian, fail, buku stok, cap SPBT, dan
boring-borang maklumat yang berkaitan.
(ii) Menubuhkan Jawatankuasa SPBT Sekolah
yang dianggotai oleh Pengetua/Guru Besar, Guru Penolong Kanan HEM/Guru Penyelia
Petan, Setiausaha SPBT, dan guru penyelaras Tahun 1 hingga 6/guru penyelaras
Kelas Peralihan hingga Tingkatan 5.
(iii) Menubuhkan Jawatankuasa Kelayakan Murid
yang terdiri daripada Pengetua/Guru Besar, Guru Penolong Kanan HEM/Guru
Penyelia Petang, wakil PIBG, dan dua orang guru SPBT.
(iv) Menubuhkan Jawatankuasa Lembaga
Pemeriksa Pelupusan yang terdiri daripada Pengetua/Guru Besar, Guru Penolong
Kanan HEM, dan guru SPBT.
(v) Bertanggungjawab terhadap semua data dan
maklumat berkaitan dengan SPBT.
SENARAI
TUGAS GURU SPBT
Guru SPBT bertanggungjawab terus terhadap
pelaksanaan dan pengurusan SPBT di sekolah. Tugas-tugas dan tanggungjawab Guru
SPBT adalah seperti berikut :
1. Menghayati,
mematuhi dan melaksanakan semua arahan berkaitan dengan SPBT.
2. Menguruskan
Bilik operasi SPBT sekolah (BOSS).
3. Membuat
permohonan keperluan buku teks SPBT dengan tepat dan benar.
4. Mengedarkan,
mengumpulkan dan menyemak Borang Kelayakan Murid (SPBT1).
5. Menyediakan
data enrolmen murid dan murid layak yang terkini.
6. Menyelaras
pengagihan buku teks kepada murid melalui penyelaras tingkatan/tahun atau guru
kelas.
7. Menyelaraskan
pengisian Borang Rekod pinjaman Buku Teks (Borang SPBT G).
8. Mengurus
dan mengemaskinikan semua fail serta buku stok SPBT dari semasa ke semasa.
9. Menerima
dan menyemak bekalan buku teks daripada penerbit atau pengedar seperti yang
diarahkan oleh Pengetua/Guru Besar.
10. Menandatangani SAP/Invois atau Nota
Serahan.
11. Mengurus penggantian buku teks yang diterima
daripada penerbit atau yang dirosakkan/dihilangkan oleh murid.
12. Membuat pemeriksaan fizikal buku teks SPBT
yang diterima daripada penerbit dan yang disimpan di dalam Bilik Operasi SPBT
serta di tangan murid dari masa ke semasa.
13. Memastikan buku teks SPBT dicap dengan
menggunakan cap SPBT dan mencatatkan tarikh penerimaan dan nombor perolehan.
14. Menguruskan pelupusan buku teks dari masa ke
semasa.
15. Menjadi Setiausaha Jawatankuasa SPBT Sekolah, Jawatankuasa Kelayakan Murid
dan Jawatankuasa Lembaga Pemeriksa Pelupusan Buku Teks Sekolah.
16.
Melaporkan kepada Penolong Kanan HEM/Penyelia Petang sebarang masalah yang
berkaitan dengan SPBT untuk tindakan selanjutnya.
17. Merancang dan menguruskan baik pulih buku
teks.
18. Menyediakan takwim pengurusan SPBT
peningkatan sekolah.
19. Menjadi Guru Penasihat Kelap SPBT Sekolah.