FAIL-FAIL
SPBT
NO.
FAIL
|
NAMA
FAIL
|
KANDUNGAN
FAIL
|
01
|
Enrolmen
Murid/Murid Layak dan Tidak Layak
|
Senarai
enrolmen murid mengikut tahun/tingkatan termasuk murid layak dan tidak layak.
|
02
|
BTBT190,
BTBT170 dan BTBT460
|
1.
Borang BTBT190, BTBT170
2.
Penyata BTBT460
3.
Dokumen berkaitan
permohonan / pemesanan tambahan
|
03
|
Sijil
Akuan Penerimaan/invois /Nota Serahan
|
1.
Salinan Sijil Akuan Penerimaan (SAP)
2.
Salinan invois
3.
Salinan Nota Serahan
|
04
|
Pekeliling
SPBT
|
1.
Surat Pekeliling ikhtisas berkaitan SPBT
2.
Surat Pekeliling berkaitan SPBT
|
05
|
Surat
menyurat dengan BBT/JPN/PPD/JAIN berkaitan dengan SPBT
|
1.
Surat-surat edaran daripada BBT/JPN/PPD/JAIN
2. Salinan surat makluman / tindakan / jawapan
daripada sekolah ke BBT/JPN/PPD/JAIN
|
06
|
Rekod
Pinjaman Buku Teks
|
Borang
SPBT G
|
07
|
Pelupusan
Buku Teks SPBT
|
1.
Surat-menyurat berkaitan pelupusan
2.
Salinan Borang Kew PA-17
3.
Salinan Borang Kew PA-18
4.
Salinan Borang Kew PA-19
|
08
|
Rekod
Buku Hilang/Rosak dan Gantian
|
Dokumen, penyata dan laporan kehilangan, musnah dan gentian
buku teks SPBT
|
09
|
Penyeliaan/Pemantauan
dan Aduan
|
Dokumen
atau surat laporan, teguran hasil penyeliaan dan pemantauan BBT/JPN/PPD/JAIN/ Nazir/Audit serta
aduan ibu bapa
|
10
|
Minit
curia SPBT
|
Catatan
maklumat penting taklimat
|
11
|
Minit
mesyuarat SPBT
|
Minit
mesyuarat dengan ahli jawatankuasa SPBT sekolah
|
12
|
Fail
Kelab SPBT : Maklumat
|
Takwin
SPBT / Perancangan Aktiviti Tahunan / Carta organisasi / Peraturan dan
Perlembagaan
|
13
|
Fail
kelab SPBT : Minit mesyuarat SPBT
|
Rekod
kehadiran pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum kelab SPBT
|
14
|
Kehariran
dan aktiviti
|
Minit
mesyuarat dengan ahli jawatankuasa kelab SPBT
|
15
|
Fail
Bilik Operasi SPBT Daerah
|
Hantaran
dan Pengeluaran buku SPBT ke Depot
|
16
|
Fail
Emateks
|
Laporan
penerima buku teks oleh sekolah secara online
|
Tugas
dan Tanggungjawab Murid
Dalam
pelaksanaan SPBT di sekolah, kesedaran di kalangan murid dalam menghargai
bantuan yang diberikan kepada mereka adalah amat penting. Mereka seharusnya
dipupuk dengan rasa kesedaran atas sumbangan yang disediakan oleh kerajaan
dalam pendidikan mereka. Oleh itu, murid perlu memainkan peranan mereka dengan
tugas dan tanggungjawab seperti yang berikut :
(i) Murid sebagai pengguna buku teks
hendaklah menghargai sumbangan kerajaan.
(ii) Murid hendaklah mempunyai sikap
bertanggungjawab dan sayang akan buku teks dengan cara:
(a) Membalut buku teks.
(b) Menjaga kebersihan dan keselamatan buku
teks.
(c) Mengembalikan buku teks yang dipinjam
pada masa yang ditetapkan.
(d) Menggantikan buku teks yang dihilangkan/dirosakkan.
(iii) Mengisi maklumat diri yang lengkap sebagai
peminjam di ruang yang disediakan pada cap SPBT.
Tugas
dan Tanggungjawab Ibu Bapa atau Penjaga
Ibu bapa atau penjaga murid perlu memainkan peranan
dalam pelaksanaan dan pengurusan SPBT sekolah demi menghargai bantuan yang
disediakan oleh kerajaan. Ibu bapa atau penjaga seharusnya memupuk rasa saying
akan buku teks di kalangan anak mereka. Mereka seharusnya menjamin keselamatan
buku berkenaan.
Oleh itu, ibu bapa atau penjaga mempunyai tugas dan
tanggungjawab seperti yang berikut:
(i) Memberi maklumat yang tepat dan benar
dalam pengisisan Borang Kelayakan Murid
(Borang SPBT 1).
(ii) Memupuk sikap saying akan buku teks SPBT
kepada anak/ tanggungan mereka.
(iii) Memastikan buku teks yang dipinjam oleh
anak/tanggungan mereka dikembalikan pada masa yang ditetapkan.
(iv) Mengganti buku teks yang dihilangkan
atau dirosakkan oleh anak/tanggungan mereka.
(v) Memastikan anak/tanggungan ibu bapa atau
penjaga membawa buku teks mengikut jadual yang ditetapkan oleh sekolah.